DO JAKE I ZDRAVE KOSE – IZNUTRA!

 

Keratin

 

Najvažniji deo strukture kose, čak njenih 95%, jeste protein keratin, koji joj osigurava čvrstoću i otpornost. Keratin je, kao i sve ostale belančevine, sastavljen od niza aminokiselina. Da bi telo bilo u mogućnosti da stvara dovoljno keratina, potrebno je da ima dovoljno aminokiselina na raspolaganju. Dakle, raznovrsna ishrana koja obezbeđuje aminokiseline i proteine je osnova zdrave kose (adekvatan unos mesa, ribe, mleka, mlečnih proizvoda i jaja).

Da bi vlasi kose bile kvalitetne, potrebno je da ćelije temena budu dobro prokrvljene i oksigenisane. Poznato je da je jedan od znakova nedostatka gvožđa (malokrvnosti) u telu upravo opadanje kose. Dobra krvna slika je još jedan preduslov za lepu i jaku kosu. Preparate gvožđa ne bi trebalo uzimati bez konsultacije sa lekarom ili farmaceutom, ali svako od nas može pametnim odabirom namirnica da osigura dovoljan unos ovog minerala. Važno je konzumirati kuvano crveno meso, žumanca, zelenu salatu i spanać. Farmaceuti često savetuju i čašu limunade ili vitamina C, kako bi se gvožđe što bolje iskoristilo u telu.

 

 

Dodaci ishrani za sjajnu kosu


Sjaj kose potiče iz njene srži, tzv. medule, koju čini uljasta amorfna masa. Pored brojnih drugih zdravstvenih prednosti ribljeg ulja i omega – 3 – masnih kiselina, zdrava i sjajna kosa je još jedan razlog za dodatni unos ribe, morskih plodova, maslinovog ulja i jezgrastog voća. Ukoliko se odlučite za unos omega – 3 – masnih kiselina putem suplemenata, doze od 250 – 500 mg dnevno su sasvim dovoljne, dok unos previsokih doza tokom dužeg vremena može imati uticaj na sistem zgrušavanja krvi.

Cink, selen i vitamin C su česta kombinacija u dodacima ishrani namenjenim za jačanje imuniteta, ali i zdravlja kose. Sva tri sastojka su veoma jaki antioksidansi, koji štite kosu i ćelije vlasišta od oštećenja slobodnim kiseoničnim radikalima. Ako koristite suplement na kome nije naglašeno da je namenjen zdravlju kose, a sadrži dnevne potrebe ovih minerala i vitamina, budite sigurni da Vam u tom slučaju nije potreban dodatni izvor istih za negovanu kosu. Takođe, svakodnevni unos citrusnog i bobičastog voća, raznih vrsta salata i zelenog povrća je korak bliže ka zdravom temenu i lepoj kosi.

Dodaci ishrani namenjeni rastu kose dostupni u apoteci sadrže različite kombinacije gorenavedenih sastojaka, često sa dodatkom i kompleksa vitamina B, koji je takođe važan za ciklus stvaranja nove dlake.

Ukoliko konzumiranje dodataka ishrani nije Vaša šoljica čaja, značajne količine gvožđa, vitamina C, antioksidanasa, lekovitih biljnih kiselina i drugih sastojaka možete uneti šoljicom čaja koprive sa medom i limunom.

Jelena Đorđić, mr. ph