BETA KAROTEN

 

Šta je to beta karoten?


Beta karoten je prirodni biljni pigment koji voću i povrću daje privlačnu, jarku žutu, narandžastu i crvenu boju. Za naše telo, beta karoten ima potpuno drugačiju ulogu. Srećom, nećemo postati crveni ljudi ako ga pijemo! Beta karoten možemo posmatrati kao mleđeg brata vitamina A. Kada se unese u organizam, beta karoten se pretvara u vitamin A i ispoljava pozitivne efekte ovog vitamina, odnosno, on je provitamin A. Međutim, ovo prevođenje nije u velikoj meri i odvija se relativno sporo, tako da se na ovaj način izbegavaju neželjeni efekti koji su mogući upotrebom velikih količina vitamina A.


Kako beta karoten deluje na organizam?


Beta karoten kao mlađi brat vitamina A, ima mnogo sličnosti sa njim i u organizmu ispoljava veoma slične efekte. Najnovija istraživanja pokazuju da je beta karoten važan za održavanje dobrih kognitivnih funkcija i pamćenja, za dobro zdravlje mozga i nervnog sistema, da odlaže oštećenje vida usled starosti, te da je neophodan za dobro zdravlje očiju. Naučnicima je trenutno posebno interesantan u pogledu smanjenja rizika za razvoj određenih karcinoma, o čemu će zasigurno biti više reči u budućnosti kada istraživanja budu dostupnija.


Zašto je beta karoten popularan tokom leta?


O beta karotenu se mnogo govori u periodu proleća i leta, a za to postoji i dobar razlog. Naime, ovaj pigment efikasno čuva ćelije naše kože, koje su vrlo osetljive na UV zračenje Sunca i lako može da dođe do njihovog oštećenja usled preteranog sunčanja. Upravo zbog svog jakog antioksidantnog efekta, beta karoten može da spreči oksidativno oštećenje uzrokovano UV zracima i da održi zdravim kako ćeliju, tako i sve njene sastojke, uključujući i DNK. Međutim, ovo nije jedini razlog njegove popularnosti tokom perioda od maja do avgusta. Pokazalo se da ipak ovaj žuti biljni pigment može pomoći i čoveku pri postizanju željene boje tokom leta. Beta karoten stimuliše stvaranje našeg pigmenta melanina u ćelijama i ubrzava postizanje preplanulog bronzanog tena, odnosno potrebno je značajno kraće vreme izloženosti Suncu da bi se „pocrnelo“. Upravo ova činjenica omogućava beta karotenu da bude glavni sastojak popularnih „tableta za sunčanje“.

 

 


Kako uneti beta karoten u telo?


Namirnice koje su najbogatiji izvori beta karotena su: šargarepa, krompir, spanać, brokoli, tikvica, dinja, kajsija, kruška, paprika i lubenica. Preporuke za dnevni unos beta karotena se kreću od 10 do 60 miligrama na dan.

 

 

 

Pored navedenih namirnica, danas su na tržištu dostupni različiti dodaci ishrani koji sadrže beta karoten. Ponekad se na poleđini takvih suplemenata pored beta karotena nalaze nabrojani i lutein, kriptoksantin, likopen ili zeaksantin. Sve su ovo srodnici beta karotena, takođe pigmenti, sa pozitivnim efektima na zdravlje kože i visokim antioksidantnim dejstvom. Važno je i obratiti pažnju na dozu beta karotena u tabletama, jer bi prevelika količina beta karotena mogla ipak dovesti do prolaznog obojenja kože u blago žutu nijansu.

 

 


Kome se preporučuje, a kome ne?


Beta karoten u vidu suplemenata se preporučuje odraslim osobama koje imaju visoku osetljivost na Sunce, osetljivu kožu sklonu crvenilu i opekotinama, kao i starijim osobama koje žele da sačuvaju zdravlje očiju. Nije preporučljivo davanje deci, bez prethodne konsultacije sa pedijatrom o opravdanosti primene. Iako se unos vitamina A (retinola) u trudnoći ne preporučuje, beta karoten je daleko bezbednija opcija za trudnice, jer se u značajno manjoj meri prevodi u vitamin A i ne ispoljava direktno njegove efekte.


Dve male tajne za kraj:


Ukoliko beta karoten počnete da koristite jedanput na dan tokom tri nedelje pre letovanja ili sunčanja, Vaša koža će biti značajno zaštićenija od oštećenja UV zracima, a preplanuli ten ćete postići lakše i brže. Ako beta karoten konzumirate duži vremenski period, potrebno je dodati i vitamin E kao suplement, kako bi se efikasnije obnovile njegove zalihe.

Jelena Đorđić, mr ph.