Facebook

GVOžđE U HRANI

Gvožđe je oligoelement, što znači da se u našem telu nalazi u nešto većoj količini i da ulazi u brojne metaboličke procese. Njegova najvažnija uloga je svakako vezivanje i transpot kiseonika u sklopu hemoglobina. . 
 
Hrana predstavlja jedini izvor gvožđa. Nalazi se u dva oblika: hem i non-hem gvožđe. Hem gvožđe se nalazi u namirnicama životinjskog porekla kao što su crveno meso, iznutrice, džigerica i riba. Ovaj oblik gvožđa se najlakše apsorbuje u našem telu. 
 
Non-hem gvožđe se nalazi u namirnicama biljnog porekla. Spanać, kupus, mahunarke, crveno i tamno voće i povrće kao što su rotkvice, cvekla, borovnice, kupine su namirnice koje predstavljaju dobar izvor gvožđa. Takođe, dobar izvor gvožđa su i jaja i orašasti plodovi kao što su badem, lešnik, indijski orah, makadamija. 
 
Crna čokolada je dobar izvor gvožđa, ali je treba koristiti umereno. Integralne žitarice i hleb od integralnih žitarica umešen sa kvascom je značajan izvoj gvožđa.
 
Kako se gvožđe u crevima apsorbuje u maloj količini, non-hem svega oko 10% , a hem oko 30% od ukupno unetog gvožđa, često je potrebno na neki način povećati njegovu apsorpciju. Jedan od načina je unos vitamina C zajedno sa ovim namirnicama. Vitamin C se može uneti kao suplement, ili kombinovanjem namirnica sa vitaminom C u toku obroka. Kiseli kupus, crvena paprika ili sveže ceđeni voćni sok mogu biti dobar izvor vitamina C i istovremeno povrćati apsorpciju gvožđa. 
 
Deficit gvožđa se često javlja, najčešće kod žena i trudnica. Ako je u pitanju velik deficit, savetuje se suplementacija gvožđem kako bi se ono što pre nadoknadilo.