KAKO OČUVATI ZDRAVLJE OČIJU ?

Mnogo toga možete učiniti kako biste očuvali zdravlje vaših očiju kao i samo čulo vida. Poznato je da preko 80% informacija iz spoljašnje sredine registrujemo pomoću čula vida. Čak i ovo što trenutno čitate ne bi bilo moguće bez vaših očiju, čije zdravlje ne smemo stavljati u drugi plan. Bilo da je leto ili zima, treba se pridržavati saveta, kako bi se oči zaštitile kako iznutra tako i spolja. Pročitajte kako da osigurate zdravlje svojih očiju, počevši od ishrane pa sve to adekvatnih naočara.

 

oči

 

Saznajte da li postoji rizik od određenih bolesti

Starenje povećava rizik od nekih bolesti očiju. Takođe može postojati veći rizik da obolite od nekih očnih bolesti ukoliko imate:

  • Prekomernu težinu
  • Porodičnu istoriju bolesti očiju
  • Druga zdravstvena stanja, poput dijabetesa ili visokog krvnog pritiska - oni mogu povećati rizik od razvoja nekih bolesti. Na primer, ljudi sa dijabetesom su u opasnosti od dijabetesne retinopatije - stanja oka koje može izazvati teško oštećenje vida i slepilo.


Ako ste zabrinuti da biste mogli biti kandidat za razvoj nekih očnih bolesti, razgovarajte sa svojim lekarom kako biste umanjili rizik za njihov nastanak.

Razgovarajte sa članovima svoje porodice kako biste saznali da li su imali problema sa očima. Neke očne bolesti se javljaju češće unutar pojedinih porodica, poput starosne makularne degeneracije ili glaukoma. Obavezno obavestite svog očnog lekara ako u vašoj porodici postoji neka očna bolest.

 

Brinite o zdravlju

Zaštita vašeg celokupnog zdravlja može uveliko pomoći da vaše oči budu zdrave! Važno je da imate zdrave navike i dobro se brinete o sebi.

Imajte na umu da zdrave navike kao što su dobra ishrana i aktivnost mogu smanjiti rizik od razvoja bolesti i stanja koja mogu dovesti do problema sa očima ili vidom, poput dijabetesa ili visokog krvnog pritiska.

Uverite se da je vaša ishrana bogata unosom tamnog, lisnatog povrća poput spanaća, kelja i zelja. Konzumiranje ribe bogate omega-3 masnim kiselinama - poput lososa, tunjevine, pastrmke ili bilo koje druge ribe - takođe je dobro za vaše oči.

 

hrana-za-oči

Budite aktivni. Biti fizički aktivan pomaže vam da ostanete zdravi. Takođe može smanjiti rizik od zdravstvenih stanja koja mogu izazvati probleme sa zdravljem očiju ili vidom - poput dijabetesa, visokog krvnog pritiska i visokog holesterola.


Odvikavanje od pušenja. Pušenje nije samo loše za naša pluća - može povrediti i oči! Pušenje povećava rizik od bolesti kao što su makularna degeneracija i katarakta - i može oštetiti optički nerv. 

 

Vitamini za oči. Pored adekvatne ishrane, ukoliko spadate u rizičnu grupu pacijenata savetuje se uzimanje određenih suplemenata koji pospešuju zdravlje oka.

  • Vitamin A. Vitamin A igra ključnu ulogu u vidu tako što održava zdravlje rožnjače, koja je spoljašnji omotač našeg oka.
  • Vitamin E
  • Vitamin C
  • Vitamini B6, B9, B12, B2 i B3.
  • Lutein i Zeaksantin
  • Omega-3 masne kiseline.

 

 

 

Zaštitite oči

Svakog dana možete preduzeti jednostavne korake kako biste očuvali zdravlje očiju. Koristite ove savete da zaštitite oči od agenasa koji im mogu naškoditi:

Nosite naočare za sunce. Zaštitite oči od sunca tako što ćete nositi naočare za sunce - baš kao i SPF, nošenje naočara sa UV zaštitom savetuje se čak i po oblačnim danima! Obavezno potražite naočare za sunce koje blokiraju 99 do 100 posto i UVA i UVB zraka.

Nosite zaštitne naočare pod određenim okolnostima. Zaštitne naočare su dizajnirane da zaštite vaše oči tokom određenih aktivnosti, kao što su bavljenje sportom, izvođenje građevinskih radova ili popravki u kući. Možete ih kupiti u nekim od prodavnica sportske opreme, kao i u specijalizovanim radnjama.

Odmorite oči. Dugo gledanje u računar može iscrpiti oči. Odmorite oči tako što ćete napraviti pauzu svakih 20 minuta i gledati nešto udaljenije predmete.


Ako nosite sočiva, vodite računa o tome da sprečite infekcije oka. Uvek operite ruke pre nego što stavite kontaktna sočiva ili ih vadite. Obavezno dezinfikujte kontaktna sočiva posebnim tečnostima koja su za to namenjena i redovno ih menjajte.

 

Adekvatna dioptrija. Ono što je vrlo bitno jeste to da nosite naočare sa odgovarajućom dioptrijom ukoliko su neophodne. Nošenjem manje ili veće dioptrije od one koja je potrebna je loše po vaš vid i može doći do dodatnog pogoršanja. Zbog toga je najbolje uraditi pregled kod oftalmologa i utvrditi da li je - i ako jeste - koja je dioptrija neophodna za vas.

 

Svakodnevno nežno uklanjajte šminku sa očiju i iz obližnjeg područja kako biste smanjili iritaciju i neželjene infekcije.

 

 

Neki od proizvoda koje preporučujemo:

Natural Wealth Vitamini za oči - 60 tableta

Proculin Tears Advance Kapi za oči 10ml

Mixa dvofazno sredstvo za skidanje šminke oko očiju 125 ml

Eucerin DermatoClean micelarno sredstvo za skidanje šminke oko očiju

Doppelherz vitamini za oči 30 kapsula

Ocuhyl C Kapi za oči 10ml

 

 

Tamara Ember, studentkinja medicine Univerziteta u Novom Sadu
Video na ovu temu možete pogledati ovde