OSTEOPOROZA - SIMPTOMI, UZROCI I LEČENJE

Osteoporoza je stanje koje uzrokuje slabljenje i lomljenje kostiju - one postaju toliko krhke da pad ili čak savijanje ili kašalj, može izazvati prelom. Prelomi povezani sa osteoporozom najčešće se javljaju u predelu kuka, zgloba šake ili kičme.

Kost predstavlja dinamično živo tkivo koje se stalno razgrađuje i formira. Osteoporoza se javlja kada stvaranje nove kosti ne prati gubitak stare kosti, odnosno kad dominira njena razgradnja nad formiranjem. Prelazna forma između zdrave kosti i osteoporoze naziva se osteopenija. Osteopenija ne vodi nužno ka osteoporozi, ali ukoliko se zanemari u velikom broju slučajeva progredira.

Osteoporoza može da pogodi oba pola, ali se javlja pretežno kod žena u starijem životnom dobu, kada nastupi menopauza. U prevodu, možemo da kažemo da su žene preko pedeset godina rizična grupa. Zdrava ishrana, vežbanje i suplementi mogu pomoći u sprečavanju gubitka koštane mase ili jačanju već slabih kostiju. No, nekad je neophodna određena terapija, u zavisnosti od stepena poroznosti kostiju.

 

normalna_kost_i_osteoporoza

 

Na slici iznad slikovito je prikazana gustina kostiju kod zdravih osoba(levo), ali i kod onih sa osteoporozom(desno), gde se može videti više praznog prostora što doprinosi lakšim prelomima.

 

SIMPTOMI

Rane faze gubitka koštane mase su najčešće aspimtomatske. Kada gubitak mase kostiju tj. osteoporoza napreduje, možda ćete imati znakove i simptome koji uključuju:

  • Bol u leđima, uzrokovan prelomom ili srušenim pršljenom
  • Gubitak visine tokom vremena
  • Pognuto držanje
  • Kost koja se lomi mnogo lakše nego što se očekivalo

 

Lekara je poželjno posetiti ako ste relativno rano ušli u menopauzu, ukoliko ste primenjivali kortikosteroide nekoliko meseci, ili ako je bilo koji od vaših roditelja imao prelom kuka.

 

UZROCI I FAKTORI RIZIKA

Naše kosti su u stalnom stanju obnavljanja, dinamične su, te se nova kost pravi, a stara razgrađuje istovremeno. U mladosti, naše telo formira novu kost brže nego što razgrađuje staru kost i koštana masa se povećava. Nakon ranih dvadesetih godina ovaj proces se usporava, a većina ljudi dostiže vrhunac koštane mase do 30. godine. Kako ljudi stare, koštana masa se gubi brže nego što se stvara.

Kolika je verovatnoća za razvitak osteoporoze delimično zavisi od toga koliko ste koštane mase stekli u mladosti. Maksimalna koštana masa je delimično nasleđena i varira od osobe do osobe. Što je veća ta masa, više kostiju imate „u banci“ i manja je verovatnoća da ćete sa starenjem razviti osteoporozu.

Faktori rizika

Brojni faktori mogu povećati verovatnoću razvitka osteoporoze - godine, pol, izbor načina života i medicinska stanja.

Neki faktori rizika za nastanak osteoporoze su van naše kontrole, uključujući:

  • Pol - žene češće pate od osteoporoze od muškaraca, jer estrogen, hormon karakterističan za ženski pol, ima protektivnu ulogu i jača kosti. Kada žene uđu u menopauzu, njegovi nivoi znatno padaju, a samim tim i njegov zaštitni efekat po kost.
  • Starost - s godinama, veći je rizik za nastanak osteoporoze.
  • Genetika - ukoliko vaši roditelji ili bliži rođaci vode borbu sa osteoporozom, veća je verovatnoća da će se i kod vas pojaviti u odnosu na one kod kojih niko u porodici nema.


Osteoporoza je češća kod ljudi koji imaju disbalans određenih hormona u svom telu. Neki od važnih primera jesu:

  • Polni hormoni. Sniženi nivoi polnih hormona imaju tendenciju da oslabe kosti. Pad nivoa estrogena kod žena u menopauzi je jedan od najjačih faktora rizika za razvoj osteoporoze. Tretmani kod karcinoma prostate koji smanjuju nivo testosterona kod muškaraca i tretmani za karcinom dojke koji smanjuju nivo estrogena kod žena verovatno će ubrzati gubitak kostiju.
  • Hormoni štitne žlezde. Previše hormona štitne žlezde može izazvati gubitak koštane mase. Ovo se može dogoditi ukoliko je štitna žlezda preaktivna ili kod terapije hormonima štitne žlezde kod lečenja snižene funkcije(hipotireoza)
  • Druge žlezde. Osteoporoza je takođe povezana sa prekomernom aktivnošću paratireoidnih i nadbubrežnih žlezda.


Osteoporoza se češće javlja kod ljudi koji imaju određene navike u ishrani:

  • Nizak unos kalcijuma. Doživotni nedostatak kalcijuma igra ulogu u razvoju osteoporoze. Nizak unos kalcijuma doprinosi smanjenju gustine kostiju, ranom gubitku kostiju i povećanom riziku od preloma.
  • Poremećaji u ishrani. Ozbiljno ograničavanje unosa hrane i nedovoljna težina slabi kosti i kod muškaraca i kod žena.
  • Gastrointestinalna hirurgija. Operacija za smanjenje veličine stomaka ili za uklanjanje dela creva ograničava količinu površine dostupne za apsorpciju hranljivih materija, uključujući kalcijum. Ove operacije uključuju one koje će vam pomoći da izgubite težinu i za druge gastrointestinalne poremećaje.

 

Steroidi i drugi lekovi mogu takođe dovedsti do posledica po gustinu kosti. Dugotrajna upotreba oralnih ili injektiranih kortikosteroidnih lekova, kao što su prednizon i kortizon, ometa proces obnove kostiju. 

Rizik od osteoporoze je veći kod ljudi koji imaju određene zdravstvene probleme, kao što su:

  • Celijakija
  • Bolesti bubrega ili jetre
  • Multipli mijelom
  • Reumatoidni artritis


Neke loše navike mogu povećati rizik od osteoporoze. Primeri uključuju:

  • Stacionarni način života. Ljudi koji provode mnogo vremena sedeći imaju veći rizik za nastanak osteoporoze od onih koji su aktivniji. Svaka vežba je korisna za vaše kosti, bilo da je to hodanje, trčanje ples i dizanje tegova, jer utiče pozitivno kako na držanje i ravnotežu tako i na sam sastav kosti.
  • Prekomerna konzumacija alkohola povećava učestalost javljanja osteoporoze.
  • Pušenje. Tačna uloga duvana u osteoporozi nije jasna, ali se pokazalo da upotreba cigareta doprinosi slabljenju kostiju.

 

bol_u_kolenu

 

PREVENCIJA I LEČENJE

Dobra ishrana i redovna fizička aktivnost su neophodni za održavanje zdravih kostiju tokom celog života, od dečijeg doba pa sve do dublje starosti. Za dobar odnos minerala u samoj kosti neophodna je raznovrsna ishrana bogata svim mikronutrijentima. Malo ćemo se više fokusirati na kalcijum i vitamin D koji kao nosioci njene strukture igraju vrlo bitnu ulogu, i koji ne bi trebali da nam zafale u našoj svakodnevnoj ishrani.

Kalcijum

 

Osobama između 18 i 50 godina potrebno je 1.000 miligrama kalcijuma dnevno. Ova dnevna količina se povećava na 1.200 miligrama kada žene napune 50, a muškarci 70.

Dobri izvori kalcijuma su:

  • Mlečni proizvodi sa niskim sadržajem masti
  • Tamnozeleno lisnato povrće
  • Riba
  • Proizvodi od soje
  • Žitarice obogaćene kalcijumom
  • Sok od pomorandže
  • Mahunarke

 

Ukoliko vam je teško da unesete dovoljno kalcijuma ishranom, razmislite o uzimanju suplemenata kalcijuma. Međutim, previše kalcijuma je povezano sa nastankom kamena u bubregu, te treba biti umeren u njegovoj primeni, jer prevencijom i lečenjem jednog stanja, ukoliko to ne radite adekvatno, možete napraviti problem na drugim organskim sistemima.

Vitamin D

Vitamin D poboljšava sposobnost tela da apsorbuje kalcijum i poboljšava zdravlje kostiju na druge načine. Vitamin D se može sintetisati pod dejstvom sunčevih zraka iz prekursora u organizmu. Sasvim je dovoljno izlaganje suncu u trajanju od 15 minuta svakodnevno da bi se postigao optimalan nivo ovog vitamina u telu.

 

Glavni izvori vitamina D u ishrani jesu punomasno mleko i proizvodi od ribe. On se može naći i u nekim žitaricama.


Nekim ljudima će možda biti potreban dodatak ishrani, bilo da je to zbog nedovoljnog izlaganja suncu u zimskim mesecima ili njegovog manjka usled određene ishrane. Većina multivitaminskih proizvoda sadrži između 600 i 800 IU vitamina D. Do 4.000 IU vitamina D dnevno je bezbedno za većinu ljudi, ali toliku dozu nikako ne treba primenjivati duže. Doze više od 1000 IU dnevno su indikovane kod upala, a za svakodnevnu primenu kod zdravih ljudi dovoljno je od 400 do 800 IU. Kod onih sa osteoporozom to će biti negde između 600 i 1000. 

 

Vežbanje

Vežbanje tokom celog života je izuzetno važno. Ono će koristiti našim kostima bez obzira na to kada se započne, ali najviše dobiti ima ako je to u periodu detinjstva, i redovno se praktikuje tokom života.

U zavisnosti od afiniteta, to može biti jednostavna šetnja ili pak teretana, ali je bitno da to bude ne manje od pola sata dnevno svaki dan u proseku.

 

Prelomi kostiju, posebno kičmeni ili zglobu kuka, jesu zapravo najteže komplikacije osteoporoze. Prelomi kuka često su uzrokovani padom i mogu dovesti do invaliditeta, pa čak i povećanog rizika od smrti u prvoj godini nakon povrede.

U nekim slučajevima može doći do preloma kičme čak i ako se nije dogodio pad. Kosti koje čine kičmu (pršljenovi) mogu oslabiti do tačke kolapsa, što može dovesti do bolova u leđima, smanjenja telesne visine kao i grbavosti.

 

Dobra stvar je što se radi na prevenciji i lečenju ovog stanja, te dijagnoza osteoporoze ne treba da vas plaši. Ono što je neophodno jeste da se ovo stanje redovno kontroliše, i da se uz adekvatan način života i eventualnu terapiju, drži pod kontrolom.

 

 

Neki od proizvoda koje preporučujemo:

Natural Wealth Osteo Complex 100 tableta

Osteocare Original tablete

Osteo P 60 tableta

Vitamin D 1000IU 60 kapsula Dietpharm

Natural Wealth Calcium Magnesium Zinc - 100 tableta

 

 

Tamara Ember, studentkinja medicine Univerziteta u Novom Sadu
Video na ovu temu možete pogledati ovde