KAKO OSIGURATI DOVOLJNO VITAMINA D?

Jedini vitamin kojeg je čovečiji organizam sposoban samostalno da stvori i jedini vitamin čije uloge u organizmu prevazilaze uobičajene funkcije vitamina, jeste vitamin D. Ovaj „vitamin Sunca“, kako je često nazivan, održava naše kosti jakima, naš imuni sistem spremnim na odbranu od virusa i bakterija, utiče na održavanje normalnog krvnog pritiska, a povezan je i sa smanjenjem rizika za razvoj brojnih autoimunih bolesti.

 

 

Zašto je vitamin D vodeći među vitaminima?

 


Za izgradnju čvrstih i zdravih kostiju, našem telu potrebno je, između ostalog, dovoljno kalcijuma na raspolaganju. Vitamin D je zadužen da poveća preuzimanje kalcijuma iz creva, ali i da spreči njegov gubitak putem mokraće. Farmaceuti i lekari iz tog razloga često preporučuju da se uz vitamin D obavezno unosi i dovoljna količina kalcijuma, jer oni „ruku
pod ruku“ zajedno izgrađuju koštani sistem.

 

U centar pažnje ove godine dospela je povezanost vitamina D sa dobrim funkcionisanjem imunog sistema. I zaista, vitamin D stimuliše aktivnost makrofaga i T-limfocita, okosnica među imunim ćeijama, sa zadacima da prepoznaju, preuzmu i unište patogene u našem telu.


Iako ove dve funkcije već dovoljno ilustruju superiornost ovog vitamina, poslednja istraživanja pokazuju povezanost dovoljnog unosa vitamina D sa sniženjem krvnog pritiska i smanjenjem rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti.

 


Na koje načine možemo osigurati dovoljno vitamina D?


Nadimak „vitamin Sunca“ nastao je zbog činjenice da se u našoj koži, pod dejstvom sunčevih zraka, stvara vitamin D. Ukoliko provedete svega 10 do 15 minuta izloženi sunčevoj svetlosti, imeđu 10:00 i 15:00 časova, leti tri puta nedeljno, a zimi svakodnevno, osiguraćete 75 μg vitamina D Vašem organizmu. Zanimljivo je da, pored neosporne zdravstvene koristi upotrebe krema za sunčanje, postoje i dokazi da one mogu da smanje stvaranje vitamina D u koži.

 

Tokom kasne jeseni i zime, kada je broj sunčanih dana mnogo manji nego leti, potrebno je unositi dodatne količine vitamina D – putem hrane ili dodataka ishrani. Tek pojedine namirnice mogu da se pohvale visokim sadržajem ovog vitamina, a to su: jetra, riblje ulje, žumance jajeta, sardine, losos, tunjevina, ali i mleko obogaćeno vitaminom D.

 

 


Kako znati koliko vitamina D nam je dovoljno?


Potrošače često zbunjuje sadržaj vitamina D u suplementima. On se može izraziti u vidu internacionalnih jedinica (IJ ili IU) ili kao količina u mikrogramima. Najvažnije je znati da su dnevne potrebe vitamina D za zdravu odraslu osobu oko 15 μg, odnosno imeđu 400 i 600 IJ.

U apotekama se mogu naći suplementi vitamina D u obliku kapi, tableta, kapsula i u spreju. Farmaceuti pacijentima često savetuju da kapi vitamina D uzimaju uz mleko ili mlečni proizvod, jer se na taj način osigurava i dodatna količina kalcijuma, ali i samo prisustvo mlečnih masti pospešuje preuzimanje vitamina D u organizam. Takođe, ukoliko se odlučite za upotrebu tableta ili kapsula, pogodno je da se popiju odmah posle glavnog obroka, jer masti iz hrane povećavaju njegovu apsorpciju u organizmu. Vitamin D u formi spreja je dobar izbor za decu, kojima je teško da progutaju tabletu ili kapsulu.

 

Iako su široko dostupni suplementi sa veoma visokim dozama vitamina D (preko 2000 IJ, čak i do 5600 IJ), oni se uzimaju samo uz preporuku lekara ili farmaceuta, jer su namenjeni pre svega za terapiju nekih stanja koštanog sistema, poput osteoporoze ili rahitisa. Dugotrajan svakodnevni unos suplemenata sa ovako visokim sadržajem vitamina D može imati i negativne posledice po zdravlje, tako da je ipak ključ u umerenosti, uz uvažavanje saveta zdravstvenih stručnjaka.

Jelena Đorđić, mr ph.