ZBOG ČEGA SU OMEGA 3 BITNE ZA RAZVOJ DECE ?

Omega-3 masne kiseline su ključna komponenta zdrave ishrane. Ove esencijalne masti su posebno važne za decu, jer igraju ključnu ulogu u rastu i razvoju i povezane su sa brojnim zdravstvenim prednostima.

 

Međutim, mnogi roditelji nisu sigurni da li su suplementi omega-3 neophodni, ili čak bezbedni za njihovu decu.

 

U ovom članku će biti razmotrene prednosti, neželjeni efekti kao i preporuke za doziranje omega-3 dodataka kako bi se utvrdilo da li deca treba da ih uzimaju.

 

omega-3

 

Šta su omega-3 ?

Omega-3 su masne kiseline koje su krucijalne za zdravlje i razvoj našeg organizma, uključujući razvoj fetusa, funkciju mozga, zdravlje srca i imunitet. Smatraju se esencijalnim masnim kiselinama jer ih naše telo ne može samo proizvesti, te se moraju unositi hranom.

 

Tri glavna tipa su alfa-linolenska kiselina (ALA), eikozapentaenska kiselina (EPA) i dokozaheksaenska kiselina (DHA).

 

ALA je prisutna u raznim biljnim namirnicama, uključujući biljna ulja, orašaste plodove, semenke i određeno povrće. Ipak, ovo nije aktivan oblik u vašem telu, te ga naše telo pretvara u aktivne oblike, kao što su DHA i EPA, u veoma malim količinama.

 

Za razliku od ALA, EPA i DHA se prirodno nalaze u ribi, kao što su losos, skuša i tunjevina, i široko su dostupne u obliku suplemenata. Iako postoje mnoge vrste dodataka omega-3, neki od najčešćih su riblje ulje i ulje algi.

 

Prednosti omega-3 za decu

Mnoge studije smatraju da suplementi omega-3 nude nekoliko prednosti za decu.

 

Može smanjiti simptome astme

 

Astma je hronično stanje koje pogađa decu i odrasle, izazivajući simptome kao što su bol u grudima, otežano disanje, kašalj i piskanje. Neke studije su otkrile da suplementi omega-3 masnih kiselina pomažu u ublažavanju ovih simptoma.

 

Može poboljšati simptome ADHD-a

 

Poremećaj hiperaktivnosti deficita pažnje (ADHD) je uobičajeno stanje povezano sa simptomima kao što su hiperaktivnost, impulsivnost i poteškoće u fokusiranju. Neka istraživanja pokazuju da suplementi omega-3 mogu pomoći u smanjenju simptoma ADHD-a kod dece.

 

Omogućava bolji san

 

Poremećaji spavanja pogađaju skoro 4% dece mlađe od 18 godina.

 

Takođe, smatra se da bi konzumiranje više omega-3 masnih kiselina tokom trudnoće moglo poboljšati obrasce spavanja kod novorođenčadi. Međutim, potrebno je više visokokvalitetnih studija o omega-3 masnim kiselinama i spavanju kod dece, i ovo su samo potencijalni benefiti.

 

Poboljšava zdravlje mozga

 

Omega-3 masne kiseline mogu poboljšati funkciju mozga i raspoloženje kod dece - posebno učenje, pamćenje i razvoj mozga. Omega-3 masti pomažu u prevenciji depresije i poremećaja raspoloženja kod dece.

 

Potencijalni neželjeni efekti

Neželjeni efekti omega-3 suplemenata, kao što je riblje ulje, generalno su veoma blagi. Među najčešćim su:

  • Neprijatan zadah
  • Neprijatan ukus
  • Glavobolja
  • Gorušica
  • Mučnina
  • Dijareja

 

Uverite se da se vaše dete pridržava preporučene doze kako biste smanjili rizik od neželjenih efekata. Takođe, suplementaciju možete započeti sa nižom dozom, postepeno povećavajući da biste procenili toleranciju.

 

Oni koji su alergični na ribu ili školjke treba da izbegavaju riblje ulje i druge dodatke na bazi ribe, kao što je ulje jetre bakalara.

 

Umesto toga, odlučite se za drugu hranu ili suplemente bogate omega-3 kao što su laneno seme ili ulje algi.

 

Doziranje za decu

Dnevne potrebe za omega-3 zavise od starosti i pola. Ako koristite suplemente, najbolje je da pratite uputstva na pakovanju.

 

Posebno, ALA je jedina omega-3 masna kiselina sa specifičnim smernicama za doziranje. Preporučeni dnevni unos ALA kod dece su:

  • 0-12 meseci: 0,5 grama
  • 1-3 godine: 0,7 grama
  • 4-8 godina: 0,9 grama

 

  • Devojčice 9-13 godina: 1,0 grama
  • Dečaci 9-13 godina: 1,2 grama
  • Devojčice 14-18 godina: 1,1 grama
  • Dečaci 14-18 godina: 1,6 grama

 

Masna riba, orašasti plodovi, semenke i biljna ulja su odlični izvori omega-3 masnih kiselina koje možete lako dodati u ishranu vašeg deteta kako biste povećali njihov unos. Razmislite o suplementima ako vaše dete ne jede redovno ribu ili drugu hranu bogatu omega-3 masnim kiselinama.

 

 

Generalno, većina studija ukazuje da je 120-1300 mg kombinovane DHA i EPA dnevno korisno za decu. Ipak, da biste sprečili bilo kakve neželjene efekte, najbolje je da se konsultujete sa lekarom ili farmaceutom od poverenja pre nego što počnete sa suplementima.

 

izvori-omega-3

 

Omega-3 masne kiseline su važne za održavanje opšteg zdravlja vašeg deteta, a posebno su korisne za zdravlje mozga dece. One takođe deluju pozitivno na kvalitet sna i smanjuje simptome astme i ADHD-a.

 

Obezbeđivanje obilja hrane sa visokim sadržajem omega-3 može pomoći da vaše dete zadovolji svoje dnevne potrebe, i to treba da bude zadatak svakog roditelja. Ako se pak odlučite za suplemente, najbolje je da se konsultujete sa lekarom ili farmaceutom kako biste osigurali odgovarajuću dozu, ili se odlučite za neke niže doze ukoliko ih dajete svojevoljno.

 

Neki od proizvoda koje preporučujemo:

Mollers Omega 3 kids 250ml

Norveška Omega 3 za decu 120 kapsula

MaxMedica Omega Max Kids sirup 100ml

ORTHOMOL Junior Omega Plus 30 doza

Jamieson - Omega 3 gumene bombone za decu

Vitup Baby D3 + DHA Omega 30 kapsula

Babytol DHA Omega 30 kapsula

Babytol D3 + DHA Omega 30 kapsula

 

 

Tamara Ember, studentkinja medicine Univerziteta u Novom Sadu

Video na sličnu temu možete pogledati ovde